sunnuntai 13. maaliskuuta 2016

Tuntemattomalle lääkärille

Hei sinä tuntematon lääkäri.


Pelkään sinua. Olen se "hankala ja ärsyttävä potilas", jolla on paljon diagnooseja, omituinen kilpirauhaslääkitys ja omasta mielestään paljon tietoa lääketieteestä, ihmisen fysiologiasta ja biokemiasta. Itse asiassa mulla ON enemmän tietoa kun sulla ihmisen biokemiasta jos olet opiskellut vain lääketieteen perusoppimäärän siitä. Mulla on enemmän tietoa kuin sulla myös endokrinologiasta, jos olet opiskellut siitä vain sen määrän mitä yleislääkäriksi opiskelevat opiskelevat lääkiksessa. Mun on ollut pakko ottaa asioista selvää, jotta olen voinut ymmärtää mikä mua vaivaa ja mistä voin saada apua. Lisäksi mulla on kokemusasiantuntijuus omasta sairaudestani ja laaja-alainen kokemus vertaistuessa sekä Suomessa, että kansainvälisesti kilpirauhaspotilaiden parissa.

Olen opiskellut myös hieman ravitsemustieteitä, lääketieteen perusteet ja kursseittain aineistoa ravitsemuksesta, ravintoteneuvonnasta ja ravintoterapiasta. Mulla on tulkintapätevyyksiä funktionaalisen lääketieteen laboratoriotesteihin ja geenitestien tulkintaan. Ne on aika haasteellisia juttuja. En siis ole ihan uuvatti näissä asioissa. Olen myös työskennellyt alalla jo vuoden. Minäkin autan ihmisiä työkseni voimaan paremmin. Meillä on siis yhteistä. Meillä voi teoriassa jopa olla samoja asiakkaita. He vain harvoin uskaltavat kertoa että saavat apua myös virallisen terveydenhoidon ulkopuolelta, sillä lääkärit usein mitätöivät näissä asioissa potilaidensa kokemuksia.

Olen kokenut paljon. Olen rampannut vuosien aikana varmaan kymmenien kollegojesi vastaanotolla. Joiltakin olen saanut apua, useimmilta en. Jotkut on todella yrittäneet auttaa, toiset on pääasiassa halunneet mut vain äkkiä pois vastaanotoltaan. Pitää etukäteen aina hirveesti psyykata itseään että millainen siellä vastaanotolla pitäisi olla että homma sujuisi mahdollisimman kivuttomasti. Oma itsensä ei oikein voi olla.

Pari lääkäriä on jopa oikeasti merkittävästi pystynyt minua auttamaan. Olen todellinen kokemusasiantuntija, oman henkilökohtaisen terveyssotani veteraani. Älä siis please minut kohdatessani hymähtele mulle, sulkeudu kuoreesi tai ole epäkohtelias, piiloudu valkoisen takkisi uumeniin. Olen joutunut kärsimään paljon ja käynyt läpi monivuotisen piinan sairauksien kourissa.

Lähtökontaisesti pelkään aina kun joudun kohtaamaan uuden lääkärin. Sitä että lääkäri pelkää minua ja vaikeahoitoisuuttani, mielipiteitäni, sitä että tiedän paljon. Lääkärit usein peittävät pelkonsa ja epävarmuutensa töykeyteen ja ylimielisyyteen. Arvostan sitä, että eräs lääkäri kerran sanoi minulle kilpirauhaslääkityksestäni: En tunne tätä lääkitystä. Tämä lääkäri oli myös ystävällinen ja kiinnostunut minusta ja selvästi myös ammattitaitoinen. Minusta ammattitaitoa on myös aidosti tunnustaa jos ei ymmärrä tai osaa jotakin asiaa. Näin minäkin toimin ammatissani. Suosittelen asiakkaalleni lääkärille tai jollekin muulle auttajalle menoa jos huomaan etten jossakin asiassa osaa enkä voi häntä auttaa.

Yksityinen lääkärini on kullan arvoinen. Hänellä on minulle aikaa. Maksan siitä ajasta mielelläni vähistä osa-aikatyötä tekevän opiskelijan varoistani, koska minulle on elintärkeää saada sellaista apua mitä tarvitsen. Ilman nykyistä hoitoani ja sitä hankalaa, outoa ja kollegojesi todennäköisesti vaaralliseksi ja huuhaaksi haukkumaa kilpirauhaslääkitystä, T3-monoterapiaa,  elämäni ei olisi elämisen arvoista. Se olisi täyttä kidutusta.

Yksityinen lääkärini kuuntelee minua, arvostaa sitä mitä sanon. Hän on selvästi vastaanottohuoneessa minua varten eikä toisinpäin. Hänen kanssa tuntuu että voimme suunnitella hoidon yhdessä eikä hän koe heti arvovaltaansa kyseenalaistettavan jos emme olekaan kaikesta samaa mieltä tai päätänkin jostain mielestäni hyvästä syystä toimiakin toisin kuin alunperin oli suunniteltu tai mitä hän on suositellut. Tilanteet muuttuvat ja ihmisten resurssit ja elämäntilanteet vaihtuvat. Kropassakin voi tapahtua kaikenlaista yllättävää.


Joskus pitää mennä terveyskeskukseen jonkun vaivan takia. Aina ei rahat riitä yksityiselle eikä suositulle lääkärilleni saa nopeassa aikataulussa edes vastaanottoaikoja. Nyt olisi edessä uuden lääkärin kohtaaminen terveyskeskuksessa, koska olemme muuttaneet. Minua jännittää. Tuntematon lääkäri, kirjoitan sinulle pian uudelleen.